Mål inför helgens tävlingar

Som jag sagt tidigare jobbar jag väldigt mycket mot olika mål. Det kan vara kort- och långsiktiga, och mål på olika sätt. Detta är något jag utvecklat och jobbat mycket mer med sedan jag var med i Ryttarutveckling. 

Inför varje tävling har jag en bok där jag skriver upp tre mål, för att kunna plocka ner ritten i olika delar och ta med mig något som jag gjorde bra, även om man kanske är besviken. Det enda vi kan påverka i slutändan är vår egna prestation. Jag brukar tänka att jag alltid tävlar mot mig själv, och att jag och hästen ska bli bättre och bättre för varje gång. Höjer vi alltid vår lägsta nivå kommer placeringar och chansen att klättra i klasser öka.

Resultatmål - här är det oftast rosettfladder som ligger i fokus. Jag vill alltid vinna när jag tävlar, men för att göra det rättvist för både mig och hästarna så måste man sätta realistiska mål, annars kommer det kännas som man ständigt jobbar i uppförsbacke tror jag. Oftast är mitt resultatmål placering, men det klart att jag ibland kan känna att just den klassen vill jag verkligen vinna.

Prestationsmål - här handlar det oftast om en viss procent. Ibland är det bara kvalgränsen, 62%, som jag vill uppnå. Ibland kanske man har någon "lägsta nivå" jag vill hålla. Dock här är ju alltid målet att förbättra sina egna personbästa.

Känslomål - det här är enligt mig det viktigaste. Jag strävar alltid efter en så harmonisk ritt som möjligt. Jag vill alltid ha en bra känsla genom hela ritten, lagom mycket framåt, lagom mycket stöd i handen och så vidare. Ibland finns det specifika känslomål med någon häst.

Här nedan ser ni målen inför helgens tävlingar i Timrå:

(null)

(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0